اخبار و مقالات سایت

  • 3202
  • 198 مرتبه

بهترین جیره غذایی برای مرغ گوشتی

1403/02/21

بهترین جیره برای مرغ گوشتی

  در این مقاله از وب سایت شرکت تینا صنعت به توضیح روشهای تولید دان و پلت مرغ گوشتی پرداخته ایم تا شما متوجه شوید که بهترین جیره غذایی برای مرغ گوشتی چه نوع جیره غذایی می باشد.

طیور در مقاطع سنی گوناگون نیاز به جیره غذایی به خصوصی دارند و خوراک آنها باید مخلوط مناسبی از انواع مواد غذایی و ویتامین ها و مواد معدنی و آلی باشد. مثلا خوراک جوجه های یک روزه با نیمچه ها و یا مرغ های بزرگ تر فرق می کند.

همچنین تغذیه گله های مولد و یا تخمگذار و یا مرغهای گوشتی هم با هم فرق دارد.بنابراین برای تولید وسود دهی بهتر لازم است که در هر مقطع متناسب با سن جوجه ها بهترین جیره غذایی برای مرغ گوشتی را فراهم نماییم.  

 

    آنچه درین مقاله خواهید خواند:    

 

 

 

 

 

 

   


 

جیره نویسی غذای مرغ

 

  درکار پرورش مرغ گوشتی ،خوراک مرغ از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بیشترین قسمت هزینه های تولید را شامل می شود. با توجه به این قضیه هر نوع صرفه جویی کردن در تهیه خوراک مرغ باعث کم شدن هزینه های تولید و زیادشدن سوددهی خواهد شد. به این خاطر که کنسانتره و پلت های آماده با قیمت بسیار زیادی در بازار تولید می شوند گاهی اوقات خوراک مرغ از خود مرغ هزینه اش بیشتر می شود.

به همین خاطر پرورش دهندگان مرغ سعی می کنند با وسایل مرغداری مانند آسیاب ،میکسر و بالابر در محل مرغداری خود بهترین جیره غذایی برای مرغ گوشتی را فراهم کنند.  

 

برای جیره نویسی و درست کردن خوراک مرغ باید چه مواردی را در نظر داشته باشید؟

 

  برای تهیه کردن بهترین جیره برای مرغ گوشتی باید موارد زیر را در نظر داشته باشید :

  • مواد مغذی مورد نیاز طیور با توجه به سن و هدف نگهداری آنها (تخمگذار، گوشتی و یا مولد)
  • نحوه ساخت و ترکیب مواد غذایی
  • ارزیابی هزینه های مواد اولیه و تشکیل دهنده خوراک مرغ

پرورش دهندگان مرغ معمولا برای جیره نویسی مرغان خود از متخصصین تغذیه ای و تجهیزات مرغداری پیشرفته استفاده می کنند. برای جیره نویسی باید به مخلوط کردن درست مواد و مقدار انرژی و پروتئین آن بسیار دقت کرد.یک اشتباه ساده در فرمول جیره نویسی می تواند هزینه های تولید را افزایش بدهد و به ضرر تولید کننده باشد. اگر غذای دریافتی مرغ ها بیشتر از مقدار مناسب مقوی باشد، علاوه بر زیادکردن هزینه های تولید، مرغ ها دچار چاق شدن و بلوغ زود رس می شوند که می تواند مشکلات زیادی را برای مرغدار به وجود بیاورد. ضعیف بودن جیره غذایی هم باعث سوء تغذیه و کم شدن سرعت رشد و کم شدن سود تولید میشود.  

 

نکته های مهم به هنگام تهیه کردن دان مرغ

 

  ارزش انرژی غذایی دریافتی مرغ ها با واحد کیلوکالری و پروتئین دریافتی آنها نیز با درصد بیان میشود. همچنین میزان عناصر معدنی و اسیدآمینه های قابل هضم و ریز مغذی ها هم به صورت درصد مشخص می شوند. در تهیه جیره نویسی مرغ گوشتی باید از منابع غذایی پر انرژی، منابع پروتئینی، منابع کلسیم، منابع فسفر و افزودنی های مجاز و برخی از داروها استفاده کرد.همه ی این مواد را با دستگاه میکسر مرغداری کاملا با هم مخلوط می کنند تا دان تولیدشده مخلوط یکنواخت ویکدستی داشته باشد. مواد غذایی اصلی مورد نیاز مرغ های گوشتی شامل آب، انرژی، پروتئین اسید آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد.

به هنگام تهیه دان مرغ تمام مواد غذایی مورد استفاده باید کیفیت خوبی داشته باشند. هر نوع آلودگی و یا کپک زدگی به سرعت باعث ایجاد بیماری های عفونی اللخصوص در جوجه ها می شود. درست کردن جیره غذایی که همه ی نیازهای مرغها را فراهم کند نیاز به تخصص و آزمایش دارد. اگر تصمیم دارید که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت کنید لازم است که حتما با یک متخصص غذایی دامپزشک مشورت نمایید.  

 

دان مرغ شامل چه مواردی است؟

 

    پروتئین خام : پروتئین برای رشد عضلات و شکل گیری بافت بدن جوجه ها لازم می باشد. جوجه ها معمولا در ابتدا با جیره هایی تغذیه میشوند که درصد پروتئین بالایی دارد. در ادامه وقتی جوجه ها به سن 2 هفتگی رسیدند میزان پروتئین خوراک آنها کمتر می شود.برای پروتئین مورد نیار مرغ ها می توان از منبع های گیاهی همچون کنجاله های سویا، گیاه کانولا، آفتابگردان، تخم پنبه و … استفاده نمود.  

انرژی : مرغ ها روزانه به مقدار بسیار زیادی انرژی نیاز دارند. بهترین منابع غذایی پر انرژی برای تهیه خوراک مرغ شامل غلات پر مصرف می شود مثل ذرت، گندم، جو، سبوس برنج و سبوس گندم، نرمه گندم و … گندم بعد از سن 7 روزگی و به شرط اینکه جوجه ها به وزن بیش 150 گرم رسیده باشند در تهیه ی خوراک مرغ مورد استفاده قرار می گیرد.  

ریزمغذی ها : خوراک مرغها باید شامل ریزمغذی های مهم و انواع ویتامین های محلول در آب و یا محلول در چربی باشد. مرغداران به صورت مرتب از انواع مولتی ویتامین ها در برنامه غذایی جوجه ها استفاده می کنند.

  مواد معدنی : مواد معدنی مورد نیاز مرغ ها شامل کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم، سولفور و حتی عناصر معدنی کم مصرف مانند ید، سلنیوم، آهن و … می باشد. از دی کلسیم فسفات مونو کلسیم فسفات و … می توان برای تأمین فسفر قابل هضم مورد نیاز مرغ ها استفاده کرد. منابع کلسیمی مثل کربنات کلسیم و یا پودر استخوان و پودر صدف دریایی و … هم برای تأمین کلسیم مورد نیاز مرغ ها در تهیه خوراک مرغ مورد استفاده قرار می گیرند.  

سایر افزودنی ها : پلت مرغ گوشتی شامل پودر گوشت و یا پودر ماهی و مرغ و … می باشد که این منابع غذایی دارای اسید آمینه های خالص همچون متیونین، لایزین و … بوده که برای رشد مرغ ها بسیار مفید است. همچنین بسیاری از کارخانه های تولید خوراک مرغ از افزودنی هایی مثل رنگدانه ها، طعم دهنده ها، داروهای ضد کوکسیدیوز و ریز مغذی ها هم استفاده می کنند.  

 

انواع فرم دان مرغ

 

  با توجه به سن پرنده فرم دان مرغ را در سه مدل  آردی، کرامبل و پلت تولید می کنند.خوراک جوجه ها باید آردی باشد.بعد از آن با گذشت 7 الی 10 روز کم کم خوراک جوجه ها مخلوطی از دان آسیاب شده و کرامبل می شود. در نهایت نیمچه ها تا زمان کشتار با دان پلت و پفکی تغذیه میشوند.  

 

تغذیه جوجه های گوشتی پس از انتقال به مرغداری (۰ – ۱۰ روزگی)

 

  در روز اولی که جوجه ها به مرغداری انتقال داده می شوند برای کم کردن استرس در اثر جابجایی بهتر است به مدت ۲۴ ساعت فقط محلول آب شکر در اختیار آنها قرار گیرد. برای این منظور می توانید ۵ کیلوگرم شکر را در صد لیتر آب حل کنید و در داخل آبخوری های سالن قرار دهید. بعد از گذشت این مدت و قرارگرفتن جوجه ها در داخل سالن مرغداری خوراک ابتدایی یا همان پیش دان در اختیار آنها قرار میگیرد. در خوراک اولیه جوجه ها باید میزان پروتئین ۲۱ درصد باشد و میزان انرژی قابل متابولیسم ۳۲۰۰ کالری و محتوای فیبر آن نیز در مقدار کم باشد زیرا جوجه ها توانایی هضم فیبر را به خوبی ندارند.

  نکته: برای جلوگیری از چسبندگی مقعد جوجه ها داخل دان ابتدایی مقدار کمی آرد ذرت بریزید به عنوان مثال برای هزار جوجه میتوان مقدار ۴/۵ کیلوگرم آرد ذرت در نظر گرفت.

 

  هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود.  

 

 

    توجه :   درصورتی که قصد احداث و راه اندازی سالن های پیشرفته پرورش مرغداری گوشتی یا پرورش مرغ تخمگذار را دارید می توانید از منوی تماس با ما و از طریق شماره تماس های ارائه شده در این بخش با کارشناسان مجرب و کارآزموده شرکت تینا صنعت تماس برقرار نمایید و از مشاوره های رایگان این عزیزان بهرمند گردیده تا از بروز خسارات و زیان های احتمالی جلوگیری به عمل آورید .   کارشناسان این شرکت با در اختیار داشتن نرم افزار های پیشرفته همه جوانب و هزینه ها و تجهیزات مرغداری مورد نیاز را قبل از احداث سنجیده و بهترین گزینه ها و عملکرد را برایتان مشخص می نمایند.  

 

    شماره تماس جهت ارتباط مشتریان گرامی با شرکت تینا صنعت:

   آقای مهندس خباز 09154151449
 

      مطالب بیشتر:

 

 احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی | تجهیزات مورد نیاز برای مرغداری

در تولید غذای دام و طیور از چه خوراک هایی استفاده میشود

غذای دام و طیور

ماشین آلات خط تولید خوراک دام و طیور

 

    منابع خارجی: Ultimate Guide To Broiler Feed: Main Ingredients & Quality Nutrition