اخبار و مقالات سایت

  • 3188
  • 229 مرتبه

آبخوری مرغداری-بهترین آبخوری

1402/09/02

آبخوری مرغداری

آبخوری مرغداری و دانخوری یکی از مهمترین تجهیزاتی است که در سالن های پرورش پرندگان استفاده می شوند.پخش مناسب و یکنواخت آب و دان در مرغداری برای تنظیم رشد و افزایش وزن جوجه ها و جلوگیری از کم شدن آب بدن آنها (دهیدراته شدن) لازم و ضروری است. با افزایش درجه حرارت هوا مصرف آب بیشتر می شود که لازم است در این مواقع از آبخوری های کمکی نیز استفاده گردد.

  فهرست:  

مدل آبخوری کله قندی (آبخوری دستی) مرغداری:

توضیح در مورد آبخوری ناودانی مرغداری:

آبخوری سیفونی یا زنگوله ای (اتوماتیک) مرغداری:

توضیح در مورد آبخوری نیپل مرغ و جوجه

مزیت های سیستم آبخوری نیپل نسبت به دیگر سیستم های آبخوری جوجه و مرغ

 نکته هایی که در طراحی و نصب سیستم های آبخوری و دانخوری باید در نظر گرفت:  

انواع آبخوری جوجه و مرغ

 

مدل آبخوری آبخوری کله قندی (آبخوری دستی) مرغداری:

 

این آبخوری ها به صورت دستی استفاده می شوند و کلیه اعمال پر کردن، خالی کردن، شستشو و ضدعفونی، توسط کارگر انجام می گیرد.

آبخوری های دستی در ظرفیت های 2 لیتری، 4 لیتری و 6 لیتری و بیشتر تولید می شوند. تجربه و مهارت کارگر در این روش اهمیت بسیار زیادی دارد، به طوری که توزیع نامناسب و پر نکردن به موقع آبخوری مرغداری کله قندی، باعث مرگ ومیر زیاد خواهد شد.

با توجه به سهولت در استفاده و ارتفاع آبخوری های دستی، از این وسیله معمولا برای سنین پایین گله یا پرنده های کوچک مثل بلدرچین استفاده می شود که با رشد مرغ و بزرگ شدن جثه ی آنها، احتمال واژگون شدن این آبخوری ها و خیس شدن بستر آنها وجود دارد. با افزایش سن پرنده آبخوری اتوماتیک جایگزین نوع دستی می شود.

 

توضیح در مورد آبخوری ناودانی مرغداری:

 

از آبخوری ناودانی بیشتر برای پرنده های داخل قفس استفاده می شود. آبخوری مرغداری ناودانی در جلو قفس مرغ ها نصب می شود و جریان آب از مخزن مرکزی به راه می افتد و در طول آبخوری، به صورت یک جوی کوچک، متوالی در جریان است.

با توجه به جریان دائمی آب، باید یک مخزن ذخیره آب وجود داشته باشد و با استفاده از قطع کن های اتومات میزان پر بودن آن، کنترل شود تا قطعی آب باعث صدمه به طیور نشود. باتوجه به استفاده مشترک همه پرنده ها از آب و احتمال آلودگی، ضدعفونی و شستشوی این نوع  آبخوری ، اهمیت زیادی دارد.

 

آبخوری سیفونی یا زنگوله ای (اتوماتیک) مرغداری:

 

این مدل از آبخوری جزء آبخوری های اتوماتیک است و به صورت آویزان از سقف مورد استفاده قرار می گیرد. آبخوری زنگوله ای از فنر و سوپاپ  ، محفظه و بشقاب ساخته شده است و آب لوله اصلی از طریق سوپاپ و فنر به داخل بشقاب جریان پیدا می کند.

با پر شدن بشقاب آبخوری و افزایش وزن آن، سوپاپ فنردار باعث قطع شدن جریان آب می شود. با مصرف آب توسط جوجه ها وزن بشقاب کم می شود و فنرمسیر آب را باز می کند.

این مدل از آبخوری  از نظر بهداشتی مناسب تر است و آلودگی کمتری نسبت به آبخوری های دستی دارد، اما هزینه آن نسبت  به آبخوری های دستی مقداری بیشتر است.

برای پیشگیری از نوسانات قطع آب و توزیع یکسان آن نباید مدار آبخوری مستقیم به آب لوله کشی وصل شود وبه یک مخزن وصل می شود. مخزن ذخیره آب  هم باید  در جای  مناسبی قرار داده شود تا در فصل سرما از یخ زدن آن پیشگیری شود .

اتوماتیک و شبکه ای بودن این نوع از  آبخوری  موجب می شود بتوان به راحتی دارو دادن و واکسیناسیون طیور را با حل کردن در مخزن آب انجام داد.

به این نوع آبخوری ها ، به تعبیری  آبخوری جامبو هم گفته می شود. آبخوری جامبو در دو نوع جامبو کلاسیک و سوپر جامبو اراِئه و تولید می شود.به دلیل آویز بودن این نوع آبخوری، تعادل اهمیت زیادی دارد.

در آبخوری های جامبو کلاسیک از رینگ فلزی برای تعادل استفاده می گردد ولی در نوع سوپر جامبو از دیسک و میله پلاستیکی برای این کار استفاده می شود.

این ویژگی باعث شده تا آبخوری های سوپر جامبو دارای تعادل بهتروبیشتری باشند و پرتاب آب کمتر شود. این ویژگی باعث شده تا از آبخوری های جامبو در سالن های نیمه صنعتی استقبال زیادی شود.

 

توضیح در مورد آبخوری نیپل مرغ و جوجه

 

در  روش  نیپل تمام سالن مرغداری لوله کشی شده و یک در میان خط های آبخوری و دانخوری نصب می شود. باید توجه داشته باشید که فاصله خطوط دانخوری و آبخوری از 1.5 متر بیشتر نشود، که در این صورت باعث رشد ناهماهنگ جوجه ها  می شود.

در این نوع سیستم ، محفظه نیپل ها به مجرای خروج آب لوله ها وصل شده و پستانک ها مانع خارج شدن آب می شوند و زمانیکه پرنده با نوک خود پستانک را نوک می زند باعث خارج شدن آب می شود .کاسه ای در زیر نیپل نصب می شود تا آب اضافه روی زمین نریزد.

ارتفاع نیپل ها با توجه به رشد جوجه ها توسط وینچ برقی تنظیم می شود. برای تنظیم میزان فشار آب از رگولاتور فشار شکن استفاده می شود. با توجه به نوع طیور اندازه کاسه ها فرق می کند.

 

مزیت های سیستم آبخوری نیپل نسبت به دیگر سیستم های آبخوری جوجه و مرغ

 

  1. آب تازه و تمیز پیوسته در دسترس پرنده قرار دارد.
  2. در مصرف آب، دارو و واکسن ها صرفه جویی زیادی می شود.
  3. با توجه به توانایی تنظیم کردن ارتفاع حتی برای جوجه های یک روزه هم قابل استفاده می باشد.
  4. گله به صورت یکسان رشد می کند.
  5. نیپل با حرکت در تمامی جهت ها به راحتی آب را در دسترس مرغ و جوجه ها قرار می دهد.
  6. بهداشتی ترین روش است و به راحتی قابل شستشو می باشد.

 

 نکته هایی که در طراحی و نصب سیستم های آبخوری و دانخوری باید در نظر گرفت:

  • با استفاده از شیلنگ های با رنگ شفاف، رسوب املاح بطور واضح دیده شده و به موقع برطرف شود.
  • آبخوری های کله قندی مناسب ترین سیستم آبخوری مرغداری تا زمان یک هفتگی رشد جوجه ها می باشد که معمولا برای هر 50 قطعه جوجه یک آبخوری کافی می باشد.
  • فاصله ی خط های دانخوری و آبخوری پرنده بیشتر از 1.5 متر نباشد تا جوجه ها بتوانند به آسانی به غذا و آب دسترسی داشته و رشد متوازنی داشته باشند.
  • برای اینکه جوجه ها داخل بشقاب نروند و تراشه های بستر باعث آلودگی نشوند یک عدد موزاییک در زیر بشقاب قرار می دهیم تا ارتفاع آن مقداری بالا بیاید.
  • از هفته دوم می توان از آبخوری های سیفونی یا نیپل استفاده کرد که بصورت آویزان می باشند و برای جلو گیری از پریدن جوجه به داخل آن باید ارتفاع آبخوری، هم اندازه با  پشت جوجه تنظیم شود.
  • آبخوری ها باید در روز 2 تا 3 بار شستشو داده شوند و آب آنها عوض شود.
تضمین کیفیت کار ما رضایت مشتریان همیشگی ماست
 
لطفا جهت مشاوره در زمینه خرید و یا فروش قفس مرغ تخمگذار و یا قیمت قفس مرغ تخمگذار صنعتی و یا خرید آبخوری مرغداری و ثبت سفارش و همچنین احداث و تجهیز سالن های مرغداری و محاسبه هزینه های لازم جهت راه اندازی با تضمین کیفیت و خدمات ، با شماره زیر تماس حاصل نمایید
 
شماره تماس : 
 
آقای مهندس خباز 09154151449
 

شما می توانید مطالب زیر را نیز دنبال کنید:

2 موضوع فوق العاده مهم در مورد تاسیس و راه اندازی مرغداری

مناسب ترین قیمت آسیاب و میکسر مرغداری در تجهیزات مرغداری

خرید میکسر مرغداری-نکات بسیار مهمی که باید هنگام خریدمیکسر به آن توجه شود م

منابع خارجی:

Wholesale Automatic Poultry Waterer Chicken Watering Cups with PVC Tee For Poultry Equipment