اخبار و مقالات سایت

  • 3200
  • 96 مرتبه

تولک-بری-چیست؟-همه-چیز-درباره-ی-تولک

1403/01/29

تولک بری چیست؟

  در ابتدا می خواهیم بدانیم که تولک بری چیست؟ تولک بری معمولاً سالانه در پرندگان بالغ اتفاق می افتد و برای حفظ سلامت و سودمندی پرندگان یک امر ضروری است. درطی تولک بری ، پرهای قبلی می ریزند و بدن پرنده انرژی و مواد مغذی خود را برای رشد پرهای جدید مصرف می کند که در طی آن دستگاه تولید مثل پرنده جوانسازی می شود. پرریزی در پرندگان  طبق الگوی به خصوصی به تدریج انجام می شود. به این صورت که ابتدا پر های گردن، بعد سینه، سپس بال، بعد پشت و در نهایت پر های دم می ریزند. اما الگو دقیق تری هم برای ریزش پر های بال وجود دارد . (از سمت پر محوری به ترتیب تا نوک بال)    

فهرست:  

 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

فرآیند تولک بری در مرغ های تخمگذار

 

  در این قسمت در مورد اینکه تولک بری چیست وفرایند تولک بری به چه صورت می باشد توضیح می دهیم:  

  1. مرحله قبل از تولک: قبل از شروع فرآیند تولک بری ، بدن پرنده شروع به آماده شدن برای ریختن پر می کند.

در طول این مرحله، سیستم ایمنی پرنده ممکن است ضعیف شود و همچنین ممکن است تخمگذاری را متوقف بکند یا تخم‌های کمتری نسبت به گذشته بگذارد.  

  1. مرحله تولک فعال:  در مرحله تولک فعال، پرهای قدیمی پرنده می ریزد و پرهای جدید رشد می کند.

این روند معمولاً چند هفته به طول می انجامد ، در  طول این مدت ممکن است پرنده ژولیده و نامرتب به نظر بیاید زیرا پرهای قدیمی ریخته می شوند و پرهای جدید شروع به رشد کردن  می‌کنند. همچنین ممکن است تغییراتی در اشتهای پرنده نیز به وجود بیاید و ممکن است برای حمایت از رشد پر نیاز به پروتئین و سایر مواد مغذی اضافی داشته باشد.  

  1. مرحله پس از تولک: پس از تکمیل تولک بری ، بدن پرنده انرژی خود را درجهت تولید تخم هدایت می کند و ممکن است پرنده دوباره شروع به تخم گذاری کند. حتی ممکن است کیفیت تخم های تولید شده پس از تولک بری بیشتر از قبل باشد و پرنده ممکن است تا چندین ماه قبل از تولک بعدی تخمگذاری بسیار بالایی داشته باشد.

 

انواع تولک بری

 

  1. تولک بری طبیعی:

  تولک بری طبیعی یک روند طبیعی است که در پرندگان بالغ سالانه پس از فصل تولید مثل معمولا در پاییز اتفاق می افتد. در طی تولک بری طبیعی، بدن پرندگان انرژی و مواد مغذی خود را به سمت رشد پرهای جدید هدایت می کند و پرهای قدیمی آنها ریخته می شود. تولک بری طبیعی توسط هیچ عمل خاصی ایجاد نمی شود و بخشی طبیعی از چرخه زندگی پرنده می باشد.  

  1. تولک بری اجباری:

  این فرایند با دخالت انسان ها به دلایل اقتصادی انجام می شود که به آن تولک بری اجباری می گویند . تولک بری اجباری معمولاً با کم کردن غذا و آب مصرفی پرندگان برای مدتی انجام می شود. این روند می تواند در افزایش تعداد تخم های گذاشته شده توسط پرندگان پس از تولک بری تاثیرگذار باشد، زیرا پرهای جدید معمولاً با ازدیاد تولید تخم همراه هستند.

 

دلایل انجام تولک بری اجباری

 

  تولک مرغ تخمگذار در واقع یک روش برای استراحت کوتاه مدت مرغ های تخمگذار پس از یک دوره طولانی تخمگذاری است. این عمل برای مرغ های تخمگذار بی خطر بوده و یک عمل اقتصادی در استفاده از گله های مرغ تخمگذار به حساب می آید. فرایند تولک بری اجباری با توجه به نوع مدیریت تولک بری و محدودیت غذایی مرغ های تخمگذار از 6 الی 8 هفته متغیرمی باشد . تولک مرغ تخمگذار اگر به صورت درست و کاربردی انجام شود باعث بهترشدن کیفیت تخم مرغ ها و پوسته آنها می شود و همچنین افزایش تولید را ایجاد می کند.

 

روش های تولک بری اجباری

 

 

  1. خارج کردن خوراک:

  اولین مرحله در روند تولک بری اجباری ، کم کردن  تدریجی خوراک از مرغ ها در یک دوره چند هفته ای است.  

  1. کم کردن آب:

  ممکن است در طول دوره خروج خوراک  آب نیز محدود یا کم بشود، زیرا کم کردن آب می تواند به تشدید واکنش تولک بری و کوتاه شدن دوره تولک کمک کند.  

  1. کاهش روشنایی سالن:

  در طول دوره تولک بری، سالن ممکن است تاریک شود .کم کردن  میزان روشنایی به میزان 4 ساعت در روز باعث تحریک تولک بری و تنظیم ساعت فیزیولوژیک مرغ می شود.  

  1. بازگشت به تغذیه منظم:

  هنگامی که فرآیند تولک بری کامل شد، مرغ ها کم کم به برنامه غذایی منظم خود باز می گردند. این بازگشت به تغذیه طبیعی به تحریک سیستم تولید مثل کمک می کند.  

 

طول دوره تولک

 

  مدت زمانی که غذا در طی فرایند  تولک بری اجباری  متوقف می شود بسته به برنامه خاصی که استفاده می شود فرق می کند، اما معمولاً 7 تا 14 روز طول می کشد.

اقتصادی ترین سن 70 -80  هفتگی می باشد و 40 هفته بعد آنها را جهت فروش به بازار عرضه می‌کنند.  

در تولک بری چه مقدار کاهش وزن مد نظر می باشد؟

 

  در طی روند تولک بری اجباری ، مرغ های تخمگذار معمولاً کم شدن  وزن بدن را در نتیجه دوره حذف غذا تجربه می کنند. مقدار کاهش وزن بسته به عواملی مثل طول دوره قطع غذا و وزن اولیه بدن پرنده می تواند فرق داشته باشد.
به طور کلی، توصیه می شود که مرغ ها در طول فرآیند تولک بری حدود 10-15٪ از وزن اولیه بدن خود را از دست بدهند. از دست دادن 25% وزن بدن در طی روند تولک بری اجباری بیش از اندازه می باشد و می تواند تأثیرات بدی بر سلامت پرنده داشته باشد. چنین سطح بالایی از کاهش وزن باعث کوچک شدن عضلات بدن پرنده، کم شدن  عملکرد سیستم ایمنی و سایر مشکلات سلامتی می شود.
همچنین، کاهش وزن بیش از اندازه در طول دوره می تواند باعث کم شدن تولید تخم مرغ و کاهش کیفیت تخم مرغ پس از تولک بری اجباری شود.
با این حال، توجه به این نکته مهم وضروری است که همه گله های تخمگذار  از تولک بری اجباری به یک اندازه سود نخواهند برد، و عوامل دیگری مثل سلامت کلی پرندگان، سطوح استرس و روشهای مدیریتی هم می توانند بر موفقیت برنامه تولک بری موثر باشند.
بنابراین، مهم است که با یک متخصص تغذیه طیور یا دامپزشک تجربه دار مشورت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.  

وزن تخم مرغ پس از تولک بری

 

  وزن تخم های تولید شده توسط مرغ های تخمگذار پس از تولک می تواند بسته به عواملی مثل نژاد پرنده، سن آنها و برنامه تولک خاص مورد استفاده فرق داشته باشد. به طور کلی، وزن تخم های تولید شده پس از تولک ممکن است کمی کمتر از وزن تخم های تولید شده قبل از تولک باشد.
این به این علت است که  در طی دوران تولک بری ، پرندگان انرژی خود را در جهت رشد دوباره  پرها و برگشت وزن بدن هدایت می کنند که می تواند موقتا عملکرد تولیدمثلی آنها را کم کند.
با این حال، پس از پایان دوره تولک ، تولید تخم آنها باید به سطح قبل از تولک برگردد یا حتی در برخی موارد از قبل هم  بیشتر شود. حتی ممکن است وزن تخم‌های تولید شده توسط مرغ‌ها پس ازدوران تولک کمی بیشتر از وزن تخم‌های تولید شده قبلی آنها باشد.  

کیفیت پوسته تخم مرغ پس از تولک

 

  فرآیند تولک بری مرغ ها می تواند باعث تغییراتی در متابولیسم کلسیم و فسفر پرندگان شود که برای تشکیل پوسته تخم مرغ ضروری می باشد. طی فرآیند تولک بری، مرغ ها انرژی  خود را به سمت رشد مجدد پر ها و بدن هدایت می کنند. این موضوع می تواند باعث پوسته های نازک تر یا ضعیف تر شود .
با این حال، هنگامی که فرآیند تولک بری کامل شد ، تولید تخم مرغ و کیفیت تولید و پوسته تخم مرغ باید به سطح قبل از تولک بازگردد یا حتی در برخی موارد از قبل بهتر شود. عواملی مثل تغذیه، شیوه های مدیریت و طول و شدت برنامه تولک می تواند بر  کیفیت پوسته تخم مرغ  موثر باشد .
برای بهتر شدن کیفیت پوسته تخم مرغ پس از تولک بری، ضروری میباشد است که برنامه تغذیه ای مناسب با سطح کافی کلسیم و فسفر  برای گله در نظر گرفته شود . مواد مغذی مثل ویتامین D و منیزیم، شرایط با روشنایی و تهویه مناسب می تواند به سلامت کلی گله و تخم کمک کند.  

روش های تولک مرغ تخمگذار

 

  روش های مختلفی برای تولک بری مرغ تخمگذار مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین این برنامه ها عبارت‌اند از:
  • روش تولک بری از طریق افزایش روی
  • روش تولک بری از طریق افزایش ید
  • روش تولک بری از طریق استفاده از هورمون های تولید مثل مانند پروژسترون
  • روش تولک بری از طریق استفاده از محصولات دارویی مثل متالبور – اینهیبین
  • روش تولک بری دو دوره ای (دو سیکلی) که خود شامل برنامه های تولک بری معمولی، کالیفرنیایی و کارولینای شمالی و … می شود.
  • روش تولک بری از طریق کاهش سدیم
  • روش تولک بری از طریق ترکیب روش های مختلف
  در پستی به نام انواع روشهای مختلف تولک بری در مورد هر یک ازین روشها توضیحاتی اراِئه می دهیم.  

برنامه پیشنهادی هایلاین برای تولک بری

 

  برای تولک بری هایلاین ، دوره گرسنگی را کوتاه در نظر می گیرند تا استرس برای پرنده کم بشود. در حدود سن 70-80  هفتگی بر اساس شرایط حاکم در گله  ابتدا مقدار زیادی زیادی سدیم (100ppm) در آب آشامیدنی داده می شود تا تولید تخم مرغ کم شود و در آخر قطع شود.
ابتدا به مدت 5 الی 7 روزقبل از شروع برنامه تولک،کربنات کلسیم را افزایش می دهیم و به صورت کاملا پودر شده در اختیار مرغ قرار می دهیم. توجه کنید که به هیچ وجه میزان نمک را افزایش ندهید. با این کار غلظت کلسیم به یک دفعه در بدن مرغ زیاد می شود و به مکانیسم های جذب و متابولیسم کلسیم مثل مغز استخوان و کلسی تونین و ویتامین D3 و … شوک وارد می شود.
بعد از آن به مدت 1-4 روز روشنایی از 16 ساعت به 24 ساعت می رسد. حال کم کردن  دان آغاز می شود و باید 57-58 گرم  دان به پرنده داده شود و روشنایی روزانه به 6-8 ساعت در روز برسد. به دلیل پر ریزی و کم شدن مصرف خوراک باید دمای سالن را تا 27-28 درجه زیاد کنیم.
هدف اصلی، کم کردن وزن پرنده تا رسیدن به محدوده 1260 -1300 می باشد. در این مدت باید وزن تخم مرغ را کنترل کنید.بعد از آن جیره ی تخمگذاری داده می شود و با افزایش سرانه دان و افزایش روشنایی روزانه به 12 – 16 ساعت و کم کردن دمای سالن به 24 درجه تلاش می کنیم تا گله را به تولید باز گردانیم.
  شاید بخواهید در مورد مطالب زیر هم اطلاعاتی کسب کنید:  
روشهای مختلف تولک بری احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی | تجهیزات مورد نیاز برای مرغداری
کاربرد پد سلولوزی در مرغداری | قیمت  
منابع خارجی:
  Molting. What is it and How to Help Chickens Get Through It