اخبار و مقالات سایت

  • 2180
  • 314 مرتبه

پوشال مرغداری

1402/05/02

پوشال مرغداری

در اکثر مرغداری ها برای بستر سازی مناسب در سالن مرغداری از پوشال مرغداری استفاده میکنند . یکی از مهمترین نکاتی که مرغداران باید به آن توجه کنند بستر سازی مناسب برای مرغان میباشد . چنانچه بستر مرغان مناسب نباشد بیماری و مشکلات زیاد ی برای مرغان بوجود می آید . بستر مرغدای باید نرم و خشک باشد . اگر میزان رطوبت بستر زیاد باشد احتمال اینکه مرغان دچار بیماری شوند زیاد میشود.

پوشال مرغداری

فهرست

انواع بستر مرغداری

فواید استفاده از پوشال مرغداری

علتهای اصلی استفاده از پوشال مرغداری

یک پوشال خوب و مرغوب برای سالن مرغداری چه مشخصاتی دارد ؟

مقدار مورد نیاز پوشال مرغداری برای سالن مرغداری

انواع بستر مرغداری

  • رول بستر مرغداری
  • تایل پلاستیکی مرغداری
  • پوشال مرغداری
به علت اینکه پوشال مرغداری بسیار نرم و لطیف است  پوشال مرغداری یکی از مناسب ترین بستر های مرغداری برای پرورش مرغداری میباشد . معمولا مرغداران پوشال مرغداری را ضدعفونی میکنند تا میکروب خاصی به درون سالن مرغداری ورود نکند . از این رو پوشال مرغداری بستر مناسبی برای پرورش مرغ ها میباشد.

فواید استفاده از پوشال مرغداری

از ایجاد گرد و غبار در سالن مرغداری جلوگیری میکند. و از آنجا که گرد و غبار برای سلامتی طیور مضر میباشد . و از این رو میزان تلفات طیور را زیاد میکند . بنابراین جلوی ضرر و زیان اقتصادی را میگیرد . پوشال مرغداری وزن بسیار کمی دارد و سبک میباشد . علت سبک بودن پوشال مرغداری این است که بتوان به راحتی جابه جا کرد و به آسانی کف مرغداری را پوشال بریزیم و به راحتی جمع آوری کرد . پوشال مرغداری مقرون به صرفه است . بدین ترتیب میتوان میزان هزینه ها را کاهش داد .

علتهای اصلی استفاده از پوشال در بستری مرغداری

پوشال در سالن مرغداری زمانی که هوا خیلی سرد و یا خیلی گرم باشد می تواند نقش عایق را داشته باشد . از این رو از اینکه به جوجه یا مرغ شوک وارد شود جلوگیری میکند. علی الخصوص پوشالها برای جوجه ها که حساسیت زیادی به تغییرات دما دارند بسیار مناسب میباشد . هنگامی که کف سالن مرغداری از پوشال پوشیده باشد رطوبت از بین می رود . از آنجا که رطوبت در سالن مرغداری سبب ایجاد بوی نامطبوع میشود و پوشالها رطوبت را از بین میبرد و بنابراین بوی نامطبوع سالن مرغداری از بین می رود . یکی از علت های دیگر استفاده از پوشال ها در سالن مرغداری این است که مرغ ها و یا جوجه ها به پوشالها نوک میزند و این کار سبب امنیت روانی در مرغان می شود .

یک پوشال خوب و مرغوب برای سالن مرغداری چه مشخصاتی دارد ؟

یک پوشال خوب باید جذب رطوبت آن بسیار بالا باشد . از آنجا که پرندگان مدفوع و ادرار را به صورت یکجا و مخلوط دفع میکند در نتیجه فضولات پرندگان رطوبت دارد . بنابراین یک پوشال مرغوب باید در کنار تهویه مناسب رطوبت حاصل از فضولات پرندگان را جذب کند . از آنجا که یکی از وظایف پوشال مرغداری جلوگیریی از وارد شدن ضربه به کف پای جوجه میباشد . زیرا جوجه ها بسیار پر تحرک هستند و تمایل به دویدن دارند . یک پوشال خوب باید از وارد کردن ضربه به کف پای جوجه جلوگیری میکند . یکی از مشکلات جوجه ها در روزها ی اول تولد این است که به تغییرات دما حساسیت نشان میدهند چون نمی توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند . از انجا که کف سالن مرغداری سرد میباشد جوجه ها دچارمشکلات کلیوی و مدفوع چسبناک و گاز دار و بیماری های تنفسی میشوند .یک پوشال مرغوب باید به خوبی دمای بدن جوجه ها را تنظیم کند. بنابراین یک پوشال خوب باید: قابل فشرده .سبک ونرم باشد جذب رطوبت بالایی داشته باشد قیمت مناسب باشد تمیز و سالم باشد خیلی درشت و یا خیلی ریز نباشد از موادی باشد که گرد و غبار نداشته باشد.

در صورت علاقمندی به مطالعه مطالب زیر روی هر مطلب دلخواه خود کلیک کنید.

معرفی ماشین آلات و تجهیزات خط تولید خوراک دام و طیور

معرفی مهمترین تجهیزات مرغداری

عدم اختصاص اعتبار برای طرح ملی احیای خط تولید مرغ داخلی

دانخوری بوقلمون

مقدار مورد نیاز پوشال مرغداری برای سالن مرغداری

پوشال در فصل تابستان باید 3 تا 5 سانتی متر و در زمستان 5 تا 8 سانتی متر قطر داشته باشد. پوشال اگر ریزه چوب باشد هر متر مربع بین سه تا پنج کیلو گرم باشد . اگر پوشال کاه باشد باید بین 2.5 تا 4 کیلوگرم برای هر متر مربع کافی باشد .

منبع

poultry farm