اخبار و مقالات سایت

  • 3182
  • 242 مرتبه

رطوبت ساز مرغداری

1402/06/19

رطوبت ساز مرغداری

رطوبت ساز مرغداری یکی از مهمترین تجهیزات مرغداری در افزایش بهره وری در سالن های پرورش مرغ برای به وجودآوردن هوایی تمیز ، مرطوب ، خنک و مطلوب است. در گذشته، پرورش دهندگان برای ایجاد رطوبت در محیط مرغداری از آبپاش استفاده می کردند. گاهی با ایجاد کانال پلاستیکی هوای گرم بر روی سطح سالن و یا بالای سر پرنده ، رطوبت ایجاد می کردند. هیچکدام از این روش ها استاندارد نبوده و بر راندمان تولید تأثیر زیادی نداشت. بنابراین دستگاه های مه پاش و رطوبت ساز مرغداری ، طراحی و تولید شدند تا بتوانند میزان رطوبت این سالن ها را به بهترین صورت ایجاد کنند.

فهرست
 

مهمترین مزایای استفاده از دستگاه رطوبت ساز مرغداری چه چیزهایی است؟

با استفاده از مه پاش مرغداری می توان از دهیدراته شدن بدن جوجه ها، مشکلات تنفسی و تلفات ناشی از آن جلوگیری کرد. همچنین مه پاش باعث خنک شدن هوای سالن و کم شدن استرس پرندگان شده و در ازبین بردن گرد و خاک و بوی نامطبوع سالن بسیار تأثیر دارد. رطوبت ساز مرغداری برای ضدعفونی کردن سالن نیز کاربرد دارد.

رطوبت ایده آل برای سالن مرغداری چقدر است؟

جوجه های یک روزه تا سن دو هفتگی و به ویژه در روزهای اولیه به رطوبت بالای 60 درصد (بین 60 الی 70 درصد) احتیاج دارند، خشک بودن هوا باعث دهیدراته شدن، اختلال در جذب کیسه زرد و زیادشدن تلفات خواهد شد. به همین دلیل استفاده از مه پاش در داخل سالن مرغداری ضروری است.

کدام نوع مه پاش در سالن مرغداری مناسب است؟

انواع مه پاش دیسکی یا پروانه ای ، التراسونیک و یا نازلی در داخل سالن مرغداری قابل استفاده هستند. اما مه پاش دیسکی به خاطر نصب بسیار راحت، قیمت مناسب و امکان کارکرد با آب چاه بیشتر پیشنهاد می شود.

رطوبت کم در سالن های مرغداری چه تاثیراتی دارد :

باعث شوک دمایی و بی قراری می شود در نتیجه پرنده پرخاشگر می شود و ممکن است ، عارضه هایی مثل کانیبالیسم یا خود خوری در پرنده شکل بگیرد. باعث چسپندگی مقعد در جوجه ها می شود.

    • دهیدراته شدن جوجه ها (کاهش آب بدن آنها) میشود.
    • کم شدن وزن گله های گوشتی می شود.
    • کاهش رشد جوجه ها ، کاهش تولید و در نتیجه کاهش درامد مرغداری میشود.
    • افزایش دمای بدن پرنده و له له زدن در فصل های گرم می شود.
    • بوجود آمدن خشکی هوا در فصل های سرد می شود.
    • کاهش تخم در گله های مادر می شود.

یکی دیگر از بهترین فواید استفاده از دستگاه رطوبت ساز مرغداری ، ضدعفونی کردن فضای سالن می باشد. پرها و بدن مرغ ، می تواند به راحتی در معرض انواع باکتری و قارچ ها قرار بگیرد. برای از بین بردن این آلودگی ها می توان در مخزن این مه پاش ها ، مواد ضدعفونی ریخته تا دستگاه از طریق فرایند مه سازی خود همه ی ویروس ها و میکروب های موجود در فضای سالن را تمیز کند.

انواع رطوبت ساز مرغداری

مه پاش های مرغداری در دو نوع دیسکی (پروانه ای) و نازلی وجود دارند. بهترین روش برای ساختن رطوبت در فضای سالن های پرورش طیور استفاده از مه پاش های دیسکی و مه پاش های نازلی می باشد. این مه پاش ها در قسمت بالای سالن نصب می شوند و به دلیل گرم بودن لایه بالایی به راحتی می توانند از طریق تبخیر قطرات آب ، رطوبت محیط را تولید کنند.

رطوبت ساز مرغداری یکی از مهمترین تجهیزات مرغداری در افزایش بهره وری در سالن های پرورش مرغ محسوب می شود.

  منبع رطوبت ساز مرغداری