اخبار و مقالات سایت

  • 3205
  • 92 مرتبه

بهترین آبخوری و دانخوری

1403/03/20

بهترین آبخوری و دانخوری

  در این مقاله از شرکت تینا صنعت، به بررسی ویژگی‌ بهترین آبخوری و دانخوری برای سالن مرغداری خواهیم پرداخت.پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در مرغداری ها آبخوری یکی از تجهیزات بسیار مهم محسوب می شود که برای تأمین نیازهای آبی جوجه ها ومرغها مورد استفاده قرار میگیرد .آبخوری باید طراحی بهداشتی داشته باشد تا طیور بتوانند از آب تمیز و سالم به آسانی استفاده کنند. دانخوری هم یکی از وسایل بسیار مهم مرغداری است که برای ارائه خوراک به طیور به کار می‌رود.دانخوری باید طوری طراحی شده باشد که دانه‌ریزی غیرضروری،اسیدی شدن خوراک و افت در کیفیت غذا را به حداقل ممکن برساند.  

  فهرست:  

   


 

انواع دانخوری

  به طور کلی دانخوری به دو دسته دانخوری‌های دستی و اتومات تقسیم می‌شوند. در دانخوری‌های دستی، کارگران مرغداری باید به صورت مرتب به سطل‌های مرغداری مراجعه کنند و آنها را به صورت دستی از دان پر کنند. اما در دانخوری‌های اتومات، از لوله‌ها و فنرهایی استفاده می‌شود که به وسیله ی موتورهای گرداننده حرکت کرده و بشقاب‌ها را به صورت اتومات پر می‌کنند.

در دسته‌بندی دانخوری‌های اتومات، دو نوع مهم به نام‌های «دانخوری زنجیری» و «دانخوری بشقابی» وجود دارد که در ادامه روش کار این دو نوع دانخوری را توضیح خواهیم داد:  

دانخوری زنجیری:

  در این نوع دانخوری، کانال‌ها یا تراف‌ها به طول سالن مرغداری نصب می‌شوند و دان به آسانی در اختیار طیور قرار می‌گیرد. این نوع دانخوری در سالن‌های پرورش مرغ تخم‌گذار و استفاده در قفس‌های نگهداری مرغ بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.  

دانخوری بشقابی

  دانخوری های بشقابی ، بهترین نوع سیستم توزیع دان در مرغداری محسوب می شوند. این بشقاب‌ها برای طیور مختلف از جمله مرغ گوشتی، بوقلمون و بلدرچین نیز مناسب هستند.  

انواع آبخوری

  در ادامه به برخی از انواع آبخوری‌ها اشاره می کنیم:  

آبخوری‌های بشقابی:

  آبخوری‌های بشقابی برای تأمین آب به طیور از سینی‌ها یا بشقاب‌هایی که آب در آنها قرار می گیرد، استفاده می‌کنند. طیور می‌توانند با نزدیک شدن به این بشقاب‌ها، آب بخورند. این نوع آبخوری برای مرغ‌ها و سایر طیور مناسب است.  

مدل آبخوری‌های نیمه ‌اتوماتیک:

  آبخوری‌های نیمه ‌اتوماتیک دارای اجزایی هستند که به صورت نیمه‌ اتوماتیک عمل می‌کنند. این اجزا می‌توانند به صورت متناوب یا با استفاده از فشار آب، آب را به آبخوری وارد کنند. این نوع آبخوری برای سیستم‌های مرغداری با حجم بالا بسیار مناسب می باشد.  

آبخوری‌های اتوماتیک:

  این نوع از آبخوری‌ها دارای اجزای هوشمندی هستند که به صورت خودکار و با استفاده از حسگرها یا تایمرها، زمانی که طیور نیاز به آب دارند، آب رابرای آنها فراهم می‌کند.  

آبخوری‌های آلتراسونیک:

  این مدل از آبخوری‌ها از امواج صوتی به نام آلتراسونیک برای تحریک طیور به نوشیدن آب استفاده می‌کنند. این نوع آبخوری با تولید امواج صوتی که تأثیر مثبت بر رفتار نوشیدن طیور دارد، به طیور کمک می کند تا آب بیشتری بنوشد.  

 

ویژگی بهترین آبخوری و دانخوری برای سالن مرغداری چیست؟   ما در اینجا به ترتیب ویژگی های بهترین آبخوری  ودانخوری را برای سالن مرغداری برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.  

بهترین آبخوری باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

  _متناسب با ظرفیت سالن باشد: آبخوری باید طوری باشد که توانایی تأمین آب برای تمام طیور داخل سالن مرغداری را داشته باشد.

_آبخوری باید از نظر بهداشت مناسب باشد : طراحی آبخوری باید از نظر بهداشتی مورد تایید باشد تا از انتقال بیماری‌ها به طیور پیشگیری کند. _سهولت در استفاده: سیستم آبخوری باید برای کارکنان و پرورش طیور به آسانی قابل استفاده باشد و همچنین عملکرد راحتی نیز داشته باشد. _مصرف اقتصادی آب: بهترین آبخوری باید با مصرف کمترین میزان آب، نیازهای آبی طیور را تأمین کند.  

ویژگی‌های بهترین دانخوری برای سالن مرغداری:

  _دانخوری باید برای مراحل مختلف رشد مناسب باشد: دانخوری باید از نظر طراحی و ساختاری، برای مراحل مختلف رشد پرنده از جوجه تا مرغ بالغ مناسب باشد.

_دانخوری مناسب باید قابلیت جلوگیری از دانه ریزی را داشته باشد: وجود بشقاب‌هایی که از دانه ریزی جلوگیری کنند، یکی از خصوصیات مهم یک دانخوری مناسب می باشد.

_مقاومت در برابر شرایط محیطی: دانخوری باید در برابر شرایط محیطی مختلف نظیر رطوبت و دما مقاومت داشته باشد.

_سازگار با سیستم‌های اتوماتیک: در صورت استفاده از سیستم‌های اتوماتیک در آینده، دانخوری باید با این سیستم‌ها سازگاری داشته باشد.  

  به طور کلی با توجه به اینکه رفت وآمد پرسنل و کارگران در سالن مرغداری ممکن است باعث آلودگی‌ها و انتقال بیماری‌ها شود،

استفاده از سیستم‌های اتومات آبخوری و دانخوری می‌تواند به بهبود شرایط بهداشتی سالن کمک کند وازین رو بهترین گزینه می باشد. همچنین سیستم‌های آبخوری و دانخوری اتومات به خوبی با ظرفیت بالا و نیازهای مرغداری های بزرگ سازگار هستند.

بنابراین، استفاده از سیستم‌های آبخوری و دانخوری اتومات نه تنها باعث بهتر شدن شرایط بهداشتی و تغذیه ای طیور می شود بلکه هزینه‌ها را نیز کاهش می دهد و سود مرغداری افزایش می‌ یابد.  

در پایان اگر سوالی در زمینه آبخوری و دانخوری برای سالن مرغداری دارید، می‌توانید سوالات خود را با مشاورین ما در شرکت تینا صنعت درمیان بگذارید؛ ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم! کارشناسان این شرکت با در اختیار داشتن نرم افزار های پیشرفته همه جوانب و هزینه ها و تجهیزات مرغداری مورد نیاز را قبل از احداث سنجیده و بهترین گزینه ها و عملکرد را برایتان مشخص می نمایند.

 

شماره تماس جهت ارتباط مشتریان گرامی با شرکت تینا صنعت:

   آقای مهندس خباز 09154151449
 

مطالب بیشتر:  

 آشنایی با ویژگی های مرغ راس و چگونگی شروع پرورش آن:

۸ نکته قبل از خرید جوجه گوشتی نژاد راس

 احداث سالنهای پرورش مرغ گوشتی | تجهیزات مورد نیاز برای مرغداری

 بهترین جیره غذایی برای مرغ گوشتی  

منبع:

Poultry Farm Equipments